ni är så fina

tack alla som varit så underbara mot mig denna läkar-besöks-dag! ni är så fina <3

Ska jag berätta hur det gick då, först var jag hos tandläkaren. Dom sa såhär:
Öppna munnen
so i did
tandläkaren o tandsköterskan började skratta och utbrister Var det bengan som skickade hit dig?
jaa...bengan.
Okej du behöver ingen tandställning du behöver inte oroa dig!

Så var det med det. Hos läkaren gick det oxå bra. Jag fick en väldigt klar diagnos med Celiaki, glutenintolerans.
Han sa att min tarm var väldigt skadad efter att jag har gått med en infektion under så lång tid. Infektionen är alltså orsakad av glutenet. Så nu har jag massvis med vita blodkroppar som svävar runt i min tunntarm som inte har någonstans att ta vägen. Allt tarmhår har genom den här infektionen gått av så alla vitaminer och nyttigheter kan inte tas upp, dom bara åker rakt förbi tarmen lixom.
Det ska ta ungefär 9 månader innan min tarm är ganska så färdigläkt så nu måste jag vara väldigt strikt med min kost. jag ska skaffa eget smör (men det har jag redan) för att unvika brödsmulor, och så ska jag ha egen skärbräda.
Jag ska få träffa en dietist ganska snart, har inte fått tid än, sen om 9 månader ska jag på en ny gastroskopi. Efter det ska jag ta prover en gång per år för att hålla koll på mina värden. Om några år när det här inte är så jättenytt ska proverna bara tas varannat år. 
Vi pratade lite om hur jag känner kring det här, vad som är jobbigt och han sa att jag ska gå med i celiakiförbundet.
Sen sa han att risken för diabetes har ökat i och med detta, så det är väldigt viktigt att jag håller mig till rätt kost. Även att det kan vara bra att undvika mjölkprodukter och laktos tills min mage kan ta upp mjölksocker igen. Den funtionen har försvunnit iom. min trasiga tarm. Men han sa att det är alldeles valfritt, så vi får se hur jag gör med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara för mig)

Din blogg:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback