Mina frågor till min dietist

Vi hade telefontid igår....
 
Kan jag äta sojalecitin?
Ja, det utvinns sirekt ur sojabönan och då tillsätts inget vete.
 
Kan jag äta vanlig soja även om det står att den innehåller vete?
ja, livsmedelsverket har gjort massa tester och mängden vete är under gränsvärdet för gluten.
 
Är all vetestärkelse glutenfri?
Nej, det finns glutenfi och icke glutenfri.
 
Hur ska jag förhålla mig till Kan finnas spår av Vete/Gluten?
Undvik.
 
Hur ska jag förhålla mig till havre?
Rekommenderar att du äter glutenfri havre, som odlas på fält där vete aldrig odlats.
Havre har en annan sammansättning av gluten än vete/råg/korn..
 
Borde jag äta något tillskott eftersom jag inte kunnat ta upp vitaminer/mineraler osvosvosv på massa år?
ja, någon heltäckande som innehåller det mesta. Rekommenderar Mitt Val Kvinna, finns på apotek.
 
Kan jag pussa någon sm ätit gluten??
Ja.
(Hurra!)
 
Vad är veteråvara exakt? (står ibland på innehållsförteckningar)
Vete i någon form, kan vara vilken som helst.
 
Har sett chokladsås där det står innehåller glukos-fruktossirap (från vete) Vad är detta?
Det utvinns ur vetet, du kan äta det för här har glutenmolekylerna har delats så mycket och renats att det är ingen fara.
 
Var är Maltodextrin? (Finns ofta i såser)
Majsstärkelse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara för mig)

Din blogg:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback